T. I. A. - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Mienke Haanstra - WaarBenJij.nu T. I. A. - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Mienke Haanstra - WaarBenJij.nu

T. I. A.

Blijf op de hoogte en volg Mienke

15 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

T. I. A. dat betekent This Is Africa.. hmm ja dat hebben we wel gemerkt! Sjonge, daar zit ik dan met mn Nederlandse mentaliteit tussen de Afrikanen.. eigenlijk gaat het super goed.. alleen geduld, dat is een schone zaak.

Mijn lieve schatten van groep 7 en 8, bedankt voor jullie berichtjes, super leuk om te lezen, en HEEEL erg bedankt voor het zingen.. dat maakte mn hele dag goed!

We hebben wel weer een nieuw avontuur beleefd met de fietsen.. Ons huisgenootje Sofie kwamen we tegen, na een erg lange dag les van alleen maar luisteren en luisteren. Haar wiel zat los aan de as, hmm en natuurlijk niemand met gereedschap. Uiteindelijk twee jongens gevonden die ons wilden helpen, dus het wiel er af, gekeken of we wiel er strakker in konden krijgen, maar helaas was een soort beschermingsdop er af gebroken.. Als je op de fiets wou fietsen leek je wel een schommelende kameel. Dus dat ging niet.
Eén van die jongens heeft ons toen met zijn bakkie (auto met laadbak, waar wij heerlijk ingezeten hebben :) ) naar huis gebracht.. hij heeft ons ook T.I.A. geleerd.. die houden we er in!

Afgelopen donderdag zijn we voor het eerst naar Tshepong, het staatsziekenhuis in Klerksdorp, geweest. Onze begeleider gezien, alle afdelingen en ongeveer informatie gekregen wat we er precies gaan doen. Dat zal zeker leerzaam zijn. Hier is een speciale brandwonden kliniek, veel donkere mensen koken en leven rondom vuur, waardoor er veel mensen komen met ernstige brandwonden.. dat was heftig, kleine kinderen die daar liggen..
Maar we zullen nog wel meer zien, ik ga in ieder geval proberen om heel wat kinderen te laten glimlachen..
Dat is iets wat ik geleerd heb met Yassin, natuurlijk hebben wij een gevoel, emotioneel, maar het belangrijkste wat wij de kinderen kunnen geven is een glimlach. Geeft hoop en vertrouwen om verder te gaan!

Er is nog steeds geen internet in ons appartement.. maandag zegt onze opzichter (T.I.A.) dus ik ben benieuwd, onze elektriciteit knalde er de hele tijd uit. Nou ik weet de oplossing: alle apparaten uitzetten, koelkast, vriezer, waterkoker etc. en gewoon alle zekeringen weer omhoog! en dan is er weer elektriciteit voor een tijdje, tot het er weer uit knalt. Waarschijnlijk komt het door onze fantastische wasmachine, waar je tegen aan moet schoppen, honderd keer de aan en uit knop moet bedienen, stekker er uit, en hopen dat dan eindelijk de knopjes werken, en soms werken er een aantal knopjes, maar dan niet de start knop en kun je weer van voor af aan beginnen!
Goed, die wasmachine is er mee opgehouden, wat jammer.. We hebben nu een 'nieuwe', tweedehands, want, volgens onze knutsel opzichter, besparen we veel geld zo!

Ik zit nu even op de uni op internet, maar mn batterij is leeg.

Later weer een verhaal!
(Goed gedaan met de eind cito groep 8, ben trots op jullie!)

Liefs Mienke

Hier nog een vervolg op mijn T.I.A. bericht..
Even over de dag dat ik jarig was, nadat we lekker taart gegeten hadden, gevoetbald met de kinderen uit de straat, gek gedaan en veel gelachen, gingen we naar bed. Nou we hebben een mooi alarmsysteem, als iemand de deuren open doet, of door het dak wil gaan, dan gaat het alarm af.
Een van de huisgenoten had het alarm er al op gezet, maar de voordeur zat niet goed dicht. Dus Willemien wil die deur dicht en op slot doen, gaat dat alarm af. Nou, alarm er af, deur dicht en alarm er weer op: niks aan de hand..
Ben ik op mijn kamer wat aan het praten met Willemien, horen we opeens heel hard getoeter en geschreeuw in de straat.. dat geschreeuw en getoeter ging maar door, dus wij naar Willemiens kamer, voorzichtig het gordijn open, Willemien met een oog door een kier, zien we voor onze tuin en hek een auto staan met mannen er in, stappen half uit de auto.. toen ze mij zagen begonnen ze te schreeuwen: M'AM! OPEN THE WINDOW! M'AM!!
dus ik schreeuwde terug: WHY?
SECURITY..!
Ik zag ze uit stappen, geen pistolen of andere wapens, ik had al een hele theorie bedacht dat als ze een pistool zouden pakken, ik op de grond zou vallen etc.
Dus ik met ze praten, dat het per ongeluk ging, niks aan de hand, geen mannen achter mij die me dwingen dit te zeggen en geen opgesloten huisgenoten.
In ieder geval weten we nu dat als het alarm af gaat, de security ook echt af gaat.. Ook hebben we een stil alarm gekregen, maar daar waren er niet genoeg van, dus ik moet mijn karate skills nog maar inzetten..
Komen we in de woonkamer, zitten daar twee huisgenootjes, doodleuk en kalm op de bank te computeren..! gordijnen open.. ja ze hadden de auto wel gezien ja.. niet te geloven!
Ik weet in ieder geval, dat ALS er dan wat gebeurt, twee huisgenoten erg rustig blijven ;)

Afgelopen woensdag hebben we met onze klas een picknick gehad in de botanische tuin. Drie van onze klas waren jarig, De eerste was ik, daarna Linda (zij is, voordat wij naar zuid afrika gingen, in Nederland geweest) en Michelle. Iedereen had een gek iets op het hoofd.. alleen wij, domme hollandertjes wisten dat niet, dus dan maar een sjaal..

Fietsen is nog steeds een belevenis, we moeten elke dag een viaduct over, naar beneden is het heerlijk, gaat lekker hard, op onze mountainbikes over al die losse stenen, mensen die niet aan de kant gaan en laaghangde boomtakken. Het allerleukste is dat mijn remmen het nog maar een ieniemienie beetje doen.. dus ook al knijp ik beide remmen helemaal in, ik skeur zo naar beneden (sorry mam, gelukkig ben ik goed in salto's )

Goed, ik ga even koffie drinken met wat meiden van onze klas, dan naar de saaie les, een auto huren vanmiddag zodat we morgen voor het eerst naar het Tshepong ziekenhuis kunnen gaan voor onze stage (ik heb al even een rondje gereden in Robbies auto, wil de hele tijd met mn rechterhand de pook pakken haha, maar wel weer heel leuk om links te rijden, ging me best goed af) en vanavond een spannende rugby wedstrijd, Pukke tegen Stellenbosch.. Ik heb in ieder geval een echt Pukke t-shirt om onze spierbundels te steunen en aan te moedigen: back your boytjies!

xx

  • 15 Februari 2014 - 19:49

    Sabrina Terpstra:

    hoi juf

    het was wel koud in de hal maar gelukkig mochten we een bakje thee en donderdag gingen we elkaar masseren meester had foto's gestuurd


    groetjes van sabrina

  • 18 Februari 2014 - 20:32

    Heiti:

    Lieve Mienke,

    Jij denkt dat jij alleen maar wat beleeft maar wij ook hoor!
    Afgelopen nacht heeft Anna, de buurvrouw, bij ons geslapen. Tja mama en ik overleggen waar wij haar zouden laten slapen. Jouw kamer leek ons het beste. Lekker ruim en rustig plekje en we verwachten je voorlopig nog niet thuis. Ik heb het bed opgemaakt en zie een blokje tussen de lattenbodem en de ombouw tijdens het opmaken. Een houtje van de letter M. Ik dacht ah, dat is ze vast al heel lang kwijt dus wat zal Mienke blij zijn dat IK dat nu net gevonden heb. Ja, ja, je heiti is wel een beetje slim :-). Dus jouw M op het nachtkastje gelegd en het bed met verwarming opgemaakt, want jij hebt nu eenmaal de koudste kamer, maar daarvoor ben je ook onze bikkel. Kacheltje aan op de kamer, lampjes aan voor de sfeer, ik was helemaal trots op mijzelf dat ik dat nou even klaar gemaakt had.
    Maar gaande weg de late avond zat me dat blokje toch niet helemaal lekker dat ik verwijderd had.
    Vanmorgen vertelde mama, Anna is door het bed gezakt! Toen, tja toen eeeh kwam mij dat blokje gelijk weer ingedachten. Misschien had het er wel met een speciaal doel tussen gezeten, want ik herinner mij dat jij ook al een paar keer door het bed gezakt was en dat met jou kippegewicht, zoals je het zelf zei, was dit wel een beetje te verwachten. Anna heeft vanaf 3 uur vannacht heel stil op je doorgezakte bed gezeten, bang om te bewegen, bang om te gaan liggen en niet wetend wat ze moest doen. Och die arme Anna, ze had al zoveel nachten slecht geslapen! Ik schaam me diep!!!
    Ik heb het nu maar eens serieus bekeken dat ledikant van jou en gerepareerd want na al die Zuid Afrikaanse braai dan eeehhh tja stel je voor .......
    je heiti

  • 21 Februari 2014 - 13:18

    Tineke:

    Hoi meiden!

    Herkenbaar die verhalen! Vooral de WIFI problemen. Dat duurde vorig jaar ook 1-1,5 maanden, dus heb nog even geduld. Uiteindelijk komt het er wel. F20 gebouw hebben wij ook uren moeten wachten en uiteindelijk gaan ze toch echt op tijd dicht, dus dan heb je pech! Probeer vooral geen verwachtingen te hebben, want uiteindelijk loopt het toch wel anders ;)
    Ik lees dat jullie over de viaduct moeten fietsen... verblijven jullie niet op de campus?
    Veel succes (en geduld), maar vooral heeel veel plezier nog!

    Doe de groetjes aan het mooie Suid Afrika!

    Jullie voorganger Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mienke

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 17047

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 17 Juni 2014

Mijn avontuur: Zuid-Afrika

Landen bezocht: